pátek 17. července 2020

Kometa Neowise

"Spatřil jsem kometu, oblohou letěla.
Chtěl jsem jí zazpívat, ona mi zmizela.
Zmizela jako laň u lesa v remízku,
v očích mi zbylo jen pár žlutých penízků..."


Kdo zná tenhle Nohavicův majstrštyk a nikdy ještě žádnou kometu neviděl, zřejmě má dojem, že její spatření je skutečně otázkou pár vteřin, než vlasatice prosviští oblohou. Ve skutečnosti tomu tak samozřejmě není. Přeje-li nám štěstí, dá se kometa pozorovat několik dní. Ostatně mnozí si jistě vzpomenou na jaro 1997, kdy se na nebi objevila kometa Hale-Bopp a také byla delší dobu viditelná pouhým okem.


Jakkoliv si komety můžeme idealizovat, v podstatě jsou to nevzhledné špinavé hroudy prachu, ledu a zmrzlých plynů. Ikonický ohon dostanou teprve když se dostatečně přiblíží ke slunci, které je zahřeje a způsobí odpařování látek, z nichž jsou komety tvořeny. Sluneční vítr (proud částic ze slunce) tyto výpary "odfukuje" směrem od středu sluneční soustavy a slunce zároveň páry osvětluje, čímž vznikne nádherný efekt kometárního ohonu. Proto ocas směřuje vždy ven od středu solárního systému. Málokdo si uvědomuje, že během tohoto procesu kometa ztratí každou vteřinu ohromné množství hmoty, tudíž ji každý bližší průlet okolo hvězdy poškodí. Ale dost astronomických pouček! To jsem se jenom nechal unést a kdo bude chtít, jistě si vygooglí fundovanější výklad.

Kometa Neowise byla astronomy poprvé zpozorována již začátkem roku, takže její objevení dnes není takovým překvapením. Překvapuje spíš její dobrá viditelnost, protože se původně předpokládalo, že bude pozorovatelná pomocí nějakého menšího dalekohledu. V tomto směru jsme měli letos štěstí a pokud vám nevadí ponocovat nebo si přivstat, můžete se na ni podívat sami. K úspěchu je třeba několik věcí. Vychytat správný čas kdy se kometa nalézá nad obzorem (terénem), jasnou oblohu a také ideálně místo, kde výhled nekazí světelný smog. Situaci by mohla zkomplikovat i přítomnost měsíce, ale v tomto směru je nám zatím příroda nakloněna. Na fotkách vypadá kometa jako velmi jasný objekt, jenže v reálu přece jen tak jasná není. To dělá spíš fotografická technika a úprava v PC. Čím lepší podmínky proto vychytáte, tím lépe se vám ukáže.

Já jsem vyrazil z domu okolo půlnoci. Prozřetelně na kole, takže jsem byl dostatečně mobilní, a když se ukázalo, že z cesty na Bludoveček výhled kazí světla Šumperku pod kopcem, přejel jsem rychle na druhý konec města k Novým Domkům. Mělo to dva plusy. Jednak je tam pohodlné posezení s pouliční lampou - pro fotografování super zázemí. A za druhé byla odtud kometa vidět nad tmavými kopci Kokeše a Městských skal. Bohužel, počasí mi přálo jen napůl. Fotit jsem musel přes slabý opar, tudíž nejenže sama kometa byla vidět dost slabě, ale také jsem musel používat vyšší ISO a delší časy. Tím pádem fotky nejsou právě dokonalé. Navzdory potížím mám pocit úlevy, že jsem nepromeškal jedinečnou vesmírnou událost a nějaké obrázky si z ní přece jen odnesl. Ono to totiž není tak samozřejmé když máte doma děti a chodíte do práce. Takže za sebe říkám "Hurá!" a doufám, že Neowise není poslední kometa, kterou za život uvidím.

Nikon D90, Tamron 17-50 mm f/2,8, stativ Vanguard





Jaromír Nohavica, Kometa

1 komentář:

  1. Zdravím, tak se opět vidíme. Snad se nám bude dařit. Tady je už co vidět a číst.♥

    OdpovědětVymazat